Wednesday 5 September 2012

aku dan bintang......

Ayumi melepaskan keluhan berat. Perasaan bosan mula menyelubungi dirinya. Ailisha yang berada di sebelah lena dibuai mimpi. Ayumi memandang semula di kaca televisyen. Tiada rancangan yang menarik. Hampir sejam sudah rancangan kegemarannya tamat. Ayumi bangkit dari duduknya lalu meletakkan alat kawalan jauh di atas meja kopi. Ayumi mengeliat sepuas-puasnya.

Ayumi memandang sekelilingnya. Ruang tamu itu cukup luas dan kemas. Warna coklat gelap melatari ruang tamu itu menyebabkan keadaan di situ sedikit malap dan kelam. Namun begitu, walaupun suasana gelap, dekorasi ruang tamu itu yang mewah membuatkan ruang tamu itu kelihatan elegan dan eksklusif. Ciri-ciri ala-ala English membuatkan villa ini mempunyai keunikannya yang tersendiri.

Tiba-tiba anak mata Ayumi terpandang pada sebuah rak buku yang agak besar dan tinggi di hujung penjuru ruang tamu. Ayumi mengorak langkah menuju ke rak buku tersebut. Anak mata Ayumi meneliti setiap tajuk-tajuk buku itu. Semuanya buku sastera Inggeris.  Ayumi tersenyum. Pasti buku-buku ini diimport dari luar negara. Mesti mahal kalau jual nie. Detik hati Ayumi nakal. Ayumi meneliti lagi setiap buku-buku yang ada di rak  itu. Manalah tahu ada buku yang menarik, boleh Ayumi membaca untuk mengisi masa lapang.

Ketika sedang mencari buku, tangan Ayumi tertarik satu buku menyebabkan rak buku itu bergerak dan menolak Ayumi masuk ke satu ruang rahsia. Ayumi hilang dalam sekelip mata.

Ailisha yang terganggu dengan bunyi bising dari rak buku itu terbangun dari lenanya. Ailisha terpisat-pisat menggosok matanya. Dia hairan melihat Ayumi tiada di sebelahnya. Ailisha melepaskan keluhan kecil. Kena tinggal lagi. Mesti kakaknya sudah keluar ketika dia sedang lena. Ailisha bangkit dari duduknya lalu berjalan menuju ke bilik tidurnya. Dia ingin sambung tidur lagi.

Pada masa yang sama, Ayumi menjerit-jerit memanggil Ailisha. Ayumi benar-benar ketakutan. Keadaan yang gelap menyebabkan Ayumi ingin menangis. Ayumi terus memanggil Ailisha namun hampa. Jeritannya tidak bersahut. Ayumi terduduk lemah. Ayumi menangis semahu-mahunya. Ayumi mula memikirkan perkara yang bukan-bukan. Syaitan sudah mula menghasut.

Tiba-tiba lampu di bilik itu menyala. Ruang yang tadi gelap mula terang. Ayumi mengangkat kepalanya. Bilik itu sudah terang. Terbuntang anak mata Ayumi melihat keadaan bilik itu. Bilik itu benar-benar luas. Seakan-akan Ayumi masuk ke dalam satu ruang yang lain. Ayumi bangkit dari duduknya. Ayumi menampar-nampar wajahnya. Seakan tidak mempercayai apa yang sedang dia lihat. Dia sedang berdiri di dalam sebuah bilik yang dipenuhi buku. Setiap penjuru bilik itu dipenuhi rak-rak buku yang di bina tinggi hingga ke siling. Ayumi berpusing-pusing melihat ruang bilik itu. Sungguh dia benar-benar rasa takjub.

Perasaan takut yang menyelubungi diri sebentar tadi hilang di bawa angin. Kini diganti perasaan terpegun. Seakan-akan seperti dalam dunia Harry Potter. Ketika sedang leka menikmati "Dunia Baru"nya, anak mata Ayumi terhenti pada sebuah potret besar yang tergantung megah di tengah-tengah sudut bilik luas itu. Potret berbingkai emas itu benar-benar memukaukan anak matanya sekali lagi.

Ayumi melangkah mendekati potret besar itu. Seorang wanita muda sedang duduk penuh tertib dan di belakangnya pula berdiri seorang lelaki muda yang kacak bergaya sambil memegang bahu wanita itu. Ayumi terpegun melihat kejelitaan wanita itu dan kekacakan pemuda itu. Siapakah mereka? Kenapa gambar mereka berdua ini tergantung di dalam bilik rahsia ini? Soal hati Ayumi ingin tahu.

Dari segi pemakaian wanita dan pemuda di dalam potret ini, Ayumi dapat menganggak pasti mereka ini bukan calang-calang orang. Pasti mereka ini dari keturunan bangsawan. Tiba-tiba Ayumi berasa tidak sedap hati. Ayumi seakan-akan dapat meneka siapa dua insan di dalam potret ini.

Anak mata Ayumi terhenti pada tulisan yang tertulis di bawah potret itu. Anak mata Ayumi terbuka luas. Terkejut dengan apa yang baru di baca.

Nama Tengku Rayyan dan Sabrina Smith William yang bertulis dengan tinta keemasan benar-benar mengejutkan dia. Jadi inilah wajah sebenar Tengku Rayyan dan Sabrina Smith William yang diceritakan oleh Daniel? Detik hati Ayumi laju.

Ayumi menelan air liurnya. Tiba-tiba Ayumi mula berasa seram sejuk. Senyuman dan renungan milik Tengku Rayyan dan Sabrina Smith William membuatkan hatinya kecut. Tika itu juga satu kelibat berlari pantas di belakang Ayumi. Deruan angin yang sejuk membuatkan Ayumi menoleh ke belakang dan tika itu juga Ayumi menjerit kuat hingga di puncak suaranya.

Potret Tengku Rayyan dan Sabrina Smith William sekali lagi menjadi saksi kepada kejadian yang tidak terduga itu.

********************************************************************************************


No comments:

Post a Comment